سه‌شنبه ۷ مهر ۱۳۸۸ - ۰۶:۴۶
۰ نفر

افشین قطبی که بارها از سوی برخی مربیان لیگ برتر مورد انتقاد قرار گرفته است بالاخره پس از مدت‌ها در جلسه‌ای با مربیان لیگ برتر شرکت کرد.

 علی کفاشیان در گذشته تاکید کرده بود که قطبی باید با مربیان لیگ برتری تشکیل جلسه بدهد. اگرچه بسیاری از مربیان لیگ نسبت به جلسات هم‌اندیشی، رویکرد مثبتی ندارند و آن را بیشتر مانوری برای فرار از فشار انتقادها می‌دانند اما فدراسیون فوتبال سعی کرده تا با تشکیل چنین جلساتی، منتقدان را به افشین قطبی نزدیک‌تر کند. چه خیلی‌ها اعتقاد دارند درخواست‌های مربیان لیگ‌برتری هیچ وقت در برنامه‌های فدراسیون فوتبال و تیم ملی در نظر گرفته نشده است.

کفاشیان: افت فوتبال ایران یک واقعیت است

نشست هم‌اندیشی مربیان لیگ برتری، دسته اولی و سرمربیان تیم‌های ملی در حالی دیروز برگزار شد که رئیس فدراسیون فوتبال به صراحت از افت فوتبال ایران سخن گفت و تاکید کرد: «تصمیم گرفتیم چنین نشست‌هایی را برگزار کنیم تا ایرادها را شناسایی کرده و با برنامه‌ریزی مطلوب‌تر کار بزرگی برای فوتبال کشور انجام دهیم.»محمود یاوری، محمد مایلی‌کهن، علیرضا منصوریان، منصور ابراهیم‌زاده، صمد مرفاوی و حمید استیلی از مربیان لیگ برتری بودند که در این جلسه حاضر شدند. در ابتدای این نشست، دبیرکل فدراسیون فوتبال تشکیل کمیته‌ فنی را طبق اساس‌نامه‌ فدراسیون فوتبال دانست و گفت: «با تشکیل این کمیته تعامل و مشارکت خوبی در فوتبال به وجود می‌آید.»

وی افزود: «امیدواریم با تکمیل‌شدن کمیته‌ فنی نتایج خوبی حاصل شود.»  نبی در پایان از نصب دوربین‌های تجزیه و تحلیل بازی‌های باشگاهی و بازی‌های ملی در تمامی ورزشگاه‌ها خبر داد. کفاشیان پس از صحبت‌های نبی در سخنانی گفت: «70 میلیون ایرانی از جامعه‌ فوتبال انتظارات به حقی دارند. آنها انتظار دارند که فوتبال نتایج خوبی کسب کند و شادابی را به خانه‌ها بیاورد. مسئولیت برآورده کردن این انتظارات به همه‌ ما برمی‌گردد. ما در فدراسیون به عنوان بخشی کوچک در حال خدمت هستیم اما بخش اعظم این مسئولیت به کسانی برمی‌گردد که درون زمین فعالیت می‌کنند.»

وی افزود: « این برای نخستین بار است که چنین جلسه‌ای تشکیل شده است. در گذشته ما و مربیان، انتظارات‌مان را در رسانه‌ها مطرح می‌کردیم اما از این پس قصد داریم در چنین جلساتی صحبت‌ها مطرح شود. می‌خواهیم با هم بنشینیم و فکر کنیم چگونه می‌توانیم فوتبال را به پیشرفت برسانیم.

با توجه به اتفاقاتی که در چند سال گذشته افتاده، این یک واقعیت است که فوتبال ما دچار افت شده و رکود پیدا کرده است و این پسرفت هم دلایل مختلفی دارد. باید با هم فکر کنیم که چطور می‌توانیم جلوی این افت را بگیریم. وقتی در فوتبال ما چنین پتانسیل بالایی وجود دارد و مردم و رسانه‌ها این چنین علاقه‌مند به فوتبال هستند، باید به دنبال بالا بردن ظرفیت باشیم. اینکه چرا راندمان کاری‌مان کم است، قطعا به مسائل مدیریتی، ابزار کار، پول، دانش، امکانات و دیگر عوامل برمی‌گردد. وظیفه‌ ما این است که این ضعف‌ها را برطرف کنیم. باید دست به دست هم بدهیم تا بتوانیم فوتبال‌مان را به پیشرفت برسانیم.»

کفاشیان ادامه داد: «اگر امروز مردم و رسانه‌ها از فوتبال انتقاد می‌کنند، ممکن است روی صحبت آنها با ما باشد اما در واقع انتقادها به کل فوتبال برمی‌گردد. اگر کسی می‌گوید فدراسیون فوتبال ضعیف است، این صحبت روبه همه است. این ضعف در باشگاه‌ها و هیات‌ها هم وجود دارد. 30 سال است که در ورزش حضور دارم. انتظاری که از ورزش وجود دارد، در هیچ جا نیست. ما باید دست به دست هم دهیم تا این مشکلات برطرف شود. امروز مهم نیست که با انتقاد من نوعی و مقام من نوعی لطمه بخورد. مهم این است که جلوی لطمه فوتبال را بگیریم و این جز با همکاری و تعامل با یکدیگر حاصل نمی‌شود.» در ادامه مهدی تاج، نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال و رئیس کمیته‌ تیم‌های ملی هم گفت: «طبق اساس‌نامه باید کمیته‌ فنی تشکیل شود. 

قطعا در فوتسال و فوتبال بانوان هم این اتفاق خواهد افتاد. معمولا ما برای استفاده از نقطه‌نظرات کارشناسان برای پیش بردن اهداف تیم ملی دچار مشکل بوده‌ایم. بنابراین می‌خواهیم از کسانی استفاده کنیم که درگیر کار هستند.» تاج در پایان از برگزاری جلسه‌ای با حضور باشگاه‌هایی که بازیکنان ملی در اختیار دارند، خبر داد.  پس از صحبت‌های تاج، فریدون معینی هم توضیحات مفصلی را درباره‌ آیین‌نامه‌ کمیته‌ فنی ارائه داد؛ آیین‌نامه‌ای که به گفته‌ رئیس کمیته‌ جوانان فدراسیون فوتبال بتواند باعث ارتقای کیفیت تیم‌های ملی شود.

 نمی‌خواستم در جلسه هم‌اندیشی شرکت کنم

سرمربی تیم سایپا گفت: «سن من کمتر از کفاشیان نیست و وقتی به من می‌گوید پسر خوب، شاید در ظاهر صحبت ساده‌ای باشد اما در باطن معنای زیادی دارد.»   محمد مایلی‌کهن در نشست جلسه هم‌اندیشی مسئولان فدراسیون فوتبال با مربیان گفت: «نمی‌خواستم در این هم‌اندیشی شرکت کنم اگرچه تعامل و هم‌اندیشی کار خوبی است اما تاکنون 3 بار در این جلسات شرکت کردم؛ یک بار پس از انتخاب مسئولان جدید فدراسیون این جلسه گذاشته شد و همه تصمیم گرفتند که سرمربی ایرانی باشد اما در پایان کلمنته انتخاب شد.» 

وی افزود: «تیم ملی در سال گذشته بیشترین بازی‌های دوستانه را انجام داد اما نتایج خوبی به دست نیاورد. تعامل باید بین باشگاه و تیم دو طرف باشد.»  مایلی‌کهن درباره احتمال تغییرات در فدراسیون تصریح کرد: «این مسئله به من ارتباطی ندارد.»  وی در پاسخ به این سئوال که خودش تاکید کرد که کفاشیان باید از فوتبال برود، اظهار داشت: «متاسفانه صحبت‌های من به نحو دیگری منعکس ‌شد.

کفاشیان به من گفت مایلی‌کهن پسر خوبی است و من هم به او گفتم رئیس فدراسیون بچه‌ خوبی است. دو سال طول کشیده است که کفاشیان اعلام کرده 50 درصد از فوتبال آگاهی پیدا کرده است. حتما باید زمان طول بکشد که وی از فوتبال شناخت کامل پیدا کند.»  مایلی‌کهن تاکید کرد: «سن من کمتر از سن کفاشیان نیست. وقتی به من می‌گوید که پسر خوب شاید در ظاهر صحبت ساده‌ای باشد اما در باطن معنای زیادی دارد.»

 قطبی: متاسفانه در کشور ما دیوارهایی دور فوتبال کشیده‌اند

نشست مربیان تیم‌های لیگ برتری و دسته اولی با مربیان تیم‌های ملی با صحبت‌های افشین قطبی و غلام پیروانی ادامه یافت. قطبی با اشاره به حضورش در سر تمرین تیم‌های باشگاهی گفت: «از تمرینات بیشتر تیم‌های تهرانی دیدن کرده‌ام. بسیاری از بازی‌های لیگ را هم زیر نظر گرفته‌ام. سعی می‌کنم در زمانی کوتاه تمرینات تیم‌های شهرستانی را هم ببینم. بسیار خوشحالم که می‌توانیم اینگونه در کنار هم و در یک خانواده مشکلات فوتبال را بررسی کنیم.» وی افزود: «خوشحالم که می‌بینم تیم‌های ایرانی به سمت استفاده از روانشناس حرکت می‌کنند. کلید موفقیت نظم است.

خوشبختانه به اندازه‌ کافی انرژی در فوتبال ایران وجود دارد اما، تمرکزی در فوتبال ایران دیده نمی‌شود. زندگی شلوغی داریم، بعضی بازیکنان ما با سه گوشی موبایل به اردو می‌آیند. آن قدر حاشیه وجود دارد که تمرکز را از بین می‌برد. من تا به حال هیچ جا ندیده‌ام که فوتبال این قدر برای مردم مهم باشد. متاسفانه در کشور ما دیوارهایی دور خانواده فوتبال کشیده‌اند. موفقیت تیم ملی موفقیت باشگاه‌هاست و موفقیت باشگاه‌ها باعث موفقیت تیم ملی می‌شود.»

کد خبر 91526

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز